Slimbox haalt lucht uit e-commerce verpakkingen

Written by paazl.com

Iedereen die regelmatig online bestelt kent het fenomeen: kleine producten verzonden in (veel) te grote verpakkingen. Het Vlaams Instituut voor Logistiek plaatste zelfs een röntgenscanner naast een sorteerband om te constateren dat 30 tot 40 procent van onze pakketjes uit lucht bestaat. Met alle gevolgen voor milieu en verzendkosten van dien…

Standaardisatie loont, maar hoe lang nog?

Oorzaak van de verzonden lucht is de kostenbesparing die webshops boeken door een beperkt aantal verzenddozen te hanteren. Een handvol ‘standaarddozen’ met opvulmateriaal is nou eenmaal goedkoper dan het inkopen, opslaan en constant moeten selecteren, van meer formaten. Maar hoe lang komen webshops hier nog mee weg? Zowel vanuit consumenten als milieuorganisaties groeit de vraag naar slimmer verpakken. Zelfs consumentenprogramma Kassa trok aan de bel.

Een oplossing voor dit issue zijn speciale verpakkingsmachines die voor iedere bestelling een doos op maat maken, met als bekendste voorbeeld de CVP-500 van NeoPost. Dit soort machines duikt dan ook bij steeds meer toonaangevende online retailers in de magazijnen op. Toch zijn ze met hun formaat en aanschafwaarde slechts voor weinigen weggelegd.

Slimbox

Hier komt het Belgische Slimbox kijken. Dit bedrijf ontwikkelde een gepatenteerde verpakkingsmachine die voor ieder product een perfect passend doosje snijdt met een laser. Aangestuurd vanuit een app wordt er op basis van lengte, breedte en hoogte een blauwdruk voor een verpakking ‘geprint’, die daarna eenvoudig in elkaar gevouwen wordt.

Drukkersfamilie

Brein achter het apparaat de familie Roose, die na de sluiting van hun drukkerij op zoek ging naar nieuwe uitdagingen. We spraken CEO Filip Roose voor meer informatie. Roose legt uit hoe hij als drukker veel tijd kwijt was aan het inpakken van goederen die niet in een standaard doosje passen. Ook zag hij de een enorme doelgroep voor wie bestaande verpakkingsmachines (nog) niet weggelegd zijn. Met dit idee ging hij eind 2015 aan de slag met een prototype, waarvan er nu ook een tweede volledig werkende versie is. Begin 2017 moet dit prototype doorvertaald worden naar een volwaardig product.

Aanvankelijk heerste er volgens Roose scepsis jegens zijn idee, maar deze lijkt nu voorgoed verdwenen. Om alvast de animo te peilen kondigde Slimbox deze maand al zijn bestaan aan middels een website, video en persbericht. Met doorslaand succes. Het bericht werd binnen no-time opgepikt door grote media als Gizmodo en de Daily Mail, en de contactaanvragen stromen binnen. Roose vertelt zelfs artikelen in het Grieks en Russisch tegen te komen over zijn uitvinding. De wereld lijkt dus klaar voor zijn verpakkingsmachine.

Slimbox Pro staat gepland

Roose meldt ook dat hij werkt aan een ‘Slimbox Pro’, toegespitst op hogere volume verzenders. Deze versie wordt automatisch gevoed met karton, en via een API voorzien van dimensies. Hierdoor kan het apparaat straks om de zoveel seconden een verpakking produceren. Wel zal er altijd iemand nodig zijn om de doos te vouwen, omdat juist dit deel mechaniseren erg kostbaar is.

Groen verpakkingen wordt belangrijk

In ons logistieke trendoverzicht voor 2017 noemde we het al: slimmer en groener verpakken wordt volgend jaar een must. Steeds meer consumenten en regelgevers staan stil bij de milieu-impact van e-commerce. Dit kan in de vorm van herbruikbare verpakkingen, maar dus ook met een oplossing als Slimbox. Let’s go green!

www.paazl.com