Kartonnen dozen op maat dankzij ‘Slimbox’

Written by hln.be

Simpel, maar geniaal. Dat is de uitvinding van Kristof, Filip en Rik Roose uit Dendermonde. De ‘Slimbox’ van hun bedrijfje ‘Fit Things’ snijdt kartonnen dozen uit op maat. Op die manier bespaar je geld en volume, en kan je ook meer verpakkingen tegelijk versturen. “Je skilatten laten inpakken, geen probleem meer”, zegt Kristof.

Vader Rik kwam met het idee om een oplossing te vinden om volume uit sparen bij kartonnen dozen. “In het gebouw waar we nu zitten, was er vroeger een drukkerij. De

papieren op normaal formaat afdrukken en verwerken was heel eenvoudig, maar voor aangepaste formaten is dit veel moeilijker en verlies je vaak veel ruimte omdat je grotere verpakkingen moet aankopen dan mogelijk”, aldus Kristof. Het idee groeide dan om een machine te ontwikkelen die kartonnen dozen perfect op maat kan maken. Het enige wat je nodig hebt, is een plat karton.

De machine werkt eigenlijk heel eenvoudig. “De slimbox wordt aangestuurd met een applicatie waarop je zelf kan bepalen op welk formaat het karton moet gesneden worden. Nadien leg je gewoon het plat karton op de Slimbox die volledig automatisch het karton op het formaat zal snijden.” Dit gebeurt met een laser wat er meteen ook voor zorgt dat de machine weinig onderhoud nodig heeft, slechts een keer per jaar moet de filter gereinigd worden.

20.000 euro

De machine is niet zo goedkoop en kost meer dan 20.000 euro, maar heeft wel heel wat voordelen. “De investering betaalt zichzelf in de loop der jaren volledig terug. Per doos die je perfect op maat kan versturen, bespaar je 1 euro. Je moet ook maar een type van karton aankopen in plaats van verschillende soorten. Doordat de doos op maat is gemaakt heb je ook veel meer volume in de vrachtwagen die het transport voorziet en kan je dus meer kartonnen dozen op een voertuig stapelen wat ook heel wat besparingen met zich meebrengt,” klinkt het.

De focus voor de ‘Slimbox’ is vooral gericht op kleinere bedrijven. Je kan bij het bedrijf gewoon een machine aankopen, deze op huurbasis afbetalen aan 400 euro per maand of het karton bij het bedrijf kopen en dan krijg je de machine in bruikleen. “De eerste week van onze lancering hadden we al 150 aanvragen voor een offerte. Ook in het buitenland wordt er met veel interesse gekeken naar onze machine, waarop wel een patent is genomen. Het gaat vrij hard voor ons, maar dat maakt ons wel tevreden. Vanaf eind mei willen we beginnen met de levering van onze ‘Slimbox’, aldus Kristof.

www.hln.be